Základné etické princípy pre pracovníkov zariadenia:
I.PREAMBULA
Etický kódex zamestnancov Sociálne služby VRBA n.o. Vrbová nad Váhom je súborom pravidiel v priamom i nepriamom kontakte s prijímateľom sociálnej služby, ich rodinným príslušníkom, v kontakte s inými spolupracujúcimi subjektami, dobrovoľníkmi, donormi. Zároveň je súborom pravidiel vzájomných vzťahov medzi pracovníkmi zariadenia Sociálne služby VRBA n.o. Vrbová nad Váhom a súborom pravidiel k profesionálnemu výkonu svojho zamestnania.
A - Etické zásady voči prijímateľom sociálnych služieb
Zamestnanec
rešpektuje a chrániť ľudskú dôstojnosť a ľudské práva prijímateľov sociálnej služby
ctí si rozličnosti a rozdielnosti etnické a kultúrne, správa sa ku prijímateľom sociálnej služby bez ohľadu na farbu pleti, rasu, pohlavie, pôvod, spoločenské postavenie
zachováva mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel pri výkone svojej práce a ktoré v záujme prijímateľa sociálnej služby nemožno oznamovať iným osobám, a to aj po skončení pracovného pomeru; to neplatí, ak ho tejto povinnosti zbavil štatutárny orgán
zdržiava sa konania, ktoré by mohlo viesť k rozporu záujmov prijímateľa sociálnej služby, verejného a osobného záujmu
nerozširuje nepravdivé informácie, nepoškodzuje prijímateľa sociálnej služby a nevyužíva na to ani tretie osoby
uvedomuje si prípadný stret záujmov a nezneužíva tieseň alebo nevýhodné postavenie prijímateľa sociálnej služby vo svoj prospech, či prospech iných osôb
vyvaruje sa prípadov, kde by mohol byť osobne alebo finančne zainteresovaný v súkromných záležitostiach prijímateľa sociálnej služby, ktoré by mohli mať charakter stretu záujmov napríklad prijatie hodnotného daru alebo úplatku
svojim správaním, vystupovaním a plnením svojich úloh buduje pozitívny obraz o prijímateľovi sociálnej služby
rešpektuje prijímateľov sociálnej služby - ich dôstojnosť, osobné a ľudské práva, jedinečnosť, autonómiu.
netoleruje predsudky voči prijímateľom sociálnej služby, zasadzuje sa o zvyšovanie spravodlivosti.
asistuje prijímateľovi sociálnej služby pri rozvíjaní jeho schopností, ktoré mu umožnia vyriešiť ich individuálne alebo kolektívne sociálne problémy.
podporuje rozvoj prijímateľa sociálnej služby, jeho samostatnosť, adaptabilitu, integráciu a socializáciu, vedenie k vlastnej zodpovednosti.
prejavuje trvalý záujem o prijímateľa sociálnej služby.
uprednostňuje profesionálnu zodpovednosť pred osobným záujmom.
dodržiava dôvernosť informácií o prijímateľovi sociálnej služby, výnimkou je iba vyššia etická požiadavka, napr. zachovávanie života klienta.
je povinný vytvárať si vlastný úsudok a rozhodovať sa na základe vlastnej pozornej analýzy etických aspektov, individuálne podľa každého prijímateľa sociálnej služby. Zamestnanec musí byť pripravený uviesť dôvody svojho rozhodnutia.
poskytuje bezpečnú, kompetentnú a etickú starostlivosť
podporuje zdravie a prosperitu prijímateľov sociálnej služby, pracuje s nimi tak, aby im umožnil dosiahnuť čo možno najvyššiu úroveň zdravia a prosperity.
podporuje a rešpektuje informované rozhodnutia, rozpoznáva, rešpektuje a podporuje právo klienta, zákonného zástupcu (opatrovníka) na informovanosť.
podporuje spravodlivosť, presadzuje princípy spravodlivosti, ochraňujú ľudské práva, správa sa poctivo a čestne a podporujú verejné blaho
zodpovedá za vlastné konanie.
B - Etické zásady voči rodinným príslušníkom prijímateľov sociálnych služieb
rešpektuje a chrániť ľudskú dôstojnosť a ľudské práva rodinných príslušníkov prijímateľov sociálnych služieb
ctí si rozličnosti a rozdielnosti etnické a kultúrne, správa sa ku rodinným príslušníkom prijímateľov sociálnych služieb bez ohľadu na farbu pleti, rasu, pohlavie, pôvod, spoločenské postavenie
zachováva mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel pri výkone svojej práce a ktoré v záujme rodinných príslušníkov prijímateľa sociálnej služby nemožno oznamovať iným osobám, a to aj po skončení pracovného pomeru; to neplatí, ak ho tejto povinnosti zbavil štatutárny orgán alebo ním poverený vedúci zamestnanec,
nerozširuje nepravdivé informácie, nepoškodzuje rodinných príslušníkov prijímateľov sociálnej služby a nevyužíva na to ani tretie osoby
C - Etické zásady voči spolupracujúcim subjektom
so spolupracujúcimi subjektami vstupujeme do vzájomného kontaktu na princípoch slušnosti, odbornosti, spolupráce a rovnocenného prístupu
v kontakte so spolupracujúcimi subjektami vytvárame a hájime pozitívny obraz o našom zariadení a o našich prijímateľoch sociálnej služby
ak je to potrebné so spolupracujúcimi subjektami pracujeme na základe príslušnej dohody
D- Etické zásady voči donorom
prípadných donorov vyhľadávame etickým spôsobom a záujemcom o poskytnutie daru sme pripravení ponúknuť prezentáciu o cieľoch nášho zariadenia
dary prijímame len na základe darovacej zmluvy, v ktorej má donor právo určiť účelové viazanie daru
poskytnutie alebo neposkytnutie daru prijímateľom sociálnej služby alebo jeho rodinným príslušníkom nemá žiaden vplyv na poskytovanie sociálnej služby v našom zariadení
prejavujeme darcom úctu, rešpektujeme ich vôľu, pokiaľ nie je v rozpore so zákonom alebo pravidlami zariadenia a plne ich informujeme o použití darovaných prostriedkov;
pracujeme efektívne, zabezpečujeme primerané využitie finančných a ľudských zdrojov, dbáme o minimalizáciu zbytočných sprievodných nákladov;
dbáme o riadnu evidenciu prijatých darov a ich využití
vedieme riadne svoje účtovníctvo a zaisťujeme vyjadrenie nezávislého auditora k svojmu hospodáreniu
E- Etické zásady voči kolegom a dobrovoľníkom
rešpektuje a chráni ľudskú dôstojnosť a ľudské práva svojich kolegov
ctí si rozličnosti a rozdielnosti etnické a kultúrne, správa sa ku kolegom bez ohľadu na farbu pleti, rasu, pohlavie, pôvod, spoločenské postavenie
nerozširuje nepravdivé informácie, nepoškodzuje kolegov a nevyužíva na to ani tretie osoby
dodržiava zásady spoločenskej etiky bez prejavu nadradenosti
zachováva dôvernosť údajov o výške vlastných príjmov a príjmov ostatných zamestnancov
rešpektuje súkromie ostatných zamestnancov na pracovisku, aj v osobnom živote
zaujíma korektný, ale nekompromisný postoj voči nedostatkom v práci ostatných zamestnancov
poskytuje pomoc pracovne mladším zamestnancom
predchádza konfliktom na pracovisku, resp. včas poukáže na konflikt, ktorý by mohol prerásť do mobbingu, resp. bossingu.
zamestnanec svojim správaním, vystupovaním a plnením svojich úloh buduje pozitívny obraz zariadenia
prijíma zodpovednosť za vysokú úroveň poskytovaných sociálnych služieb
Vedúci zamestnanec vo vzťahu k podriadeným:
- bezodkladne a konštruktívne rieši vzniknuté konflikty uplatňovaním dialógu za účasti všetkých zainteresovaných zamestnancov,
- je vzorom pre ostatných zamestnancov v správaní, konaní a prístupe k pracovných povinnostiam,
- upevňuje dobré vzťahy medzi zamestnancami a podporuje komunikáciu a spoluprácu so zamestnancami iných úsekov,
- v prípade nespokojnosti s plnením pracovných úloh, hodnotí zamestnanca individuálne, v prípade pozitívne plnených pracovných úloh, chváli zamestnanca verejne,
- motivuje výkon zamestnancov,
- je otvorený voči pripomienkam zamestnancov,
- preukázateľne oboznámi zamestnancov s hodnotami a požiadavkami v tomto etickom kódexe.
F- Etické zásady smerom k profesionálnemu výkonu zamestnania
má právo vyslovovať vlastný názor týkajúci sa výkonu pracovnej činnosti, zlepšenia riadenia, organizácie práce, štruktúry a vzťahov medzi zamestnancami,
má právo predkladať návrhy, ktoré prispievajú k akémukoľvek zlepšeniu činnosti zariadenia
nezneužíva informácie nadobudnuté v súvislosti a pri vykonávaní zamestnania vo vlastný prospech alebo v prospech blízkych osôb alebo iných fyzických osôb alebo právnických osôb; táto povinnosť platí aj po skončení pracovného pomeru,
neznevažuje zariadenie, jej organizačnú štruktúru a procesy svojim správaním a rétorikou
rešpektuje kultúru zariadenia,
zabezpečuje svoj osobnostný rast a ďalšie vzdelávanie.
pracuje tímovo, spolupracuje s kolegami, zákonným zástupcom prijímateľa sociálnej služby (opatrovníkom), sociálnou sieťou, komunitou a spoločnosťou v jeho záujme
objasňuje verejnosti, že zariadenie jedná v záujme prijímateľa sociálnej služby
využíva svoje vedomosti a skúsenosti v prospech všetkých
II. SPOLOČNÉ USTANOVENIA
1) Každý zamestnanec zariadenia Sociálne služby VRBA n.o. Vrbová nad Váhom bude oboznámený s týmto etickým kódexom a je povinný dodržiavať jeho ustanovenia.
2) Podnet na porušenie etického kódexu môže dať každá z dotknutých strán, t.j. zamestnanec, prijímateľ sociálnej služby, zákonný zástupca (opatrovateľ), ďalšia osoba ústne lebo v písomnej forme, resp. v elektronickej forme riaditeľovi príslušného strediska.
3) Zariadenie Sociálne služby VRBA n.o. Vrbová nad Váhom týmto vyhlasujú, že proti zamestnancovi, ktorý podá podnet na porušenie etického kódexu nebudú namierené žiadne sankcie a nebude nijakým spôsobom znevýhodňovaný.
4) Porušenie etického kódexu nebude zariadenie tolerovať a bude dôsledne postihované, podľa závažnosti porušenia môže mať za následok aj vyvodenie disciplinárnych a pracovnoprávnych opatrení v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi.
5) Za účelom riešenia podnetov na porušenie etického kódexu zariadenia bude v prípade potreby zriadená riaditeľom strediska etická komisia, ako jeho poradný orgán.
III. ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
Etický kódex zamestnancov zariadenie Sociálne služby VRBA n.o. Vrbová nad Váhom nadobúda účinnosť dňa 1.3.2019